Fittnyllen till svenskalärare.
Jag tänker spy galla över lärarna, Svenska B-lärarna som jag har på distans. Min kurs började bra, jag tog hemma alla inlämningar för att ha på Usb-pinnen ifall jag blir av med internet eller något annat som kan tänkas hända. Jag kollade igenom alla inlämningar (1-5) och noterade att jag skulle behöva olika böcker och behövde se om jag kunde hitta böcker om genmanipulation då detta var ämnet jag skulle skriva om i inlämning 5. Jag hittade till och med en bok som en polare hade som hette något i stil med "genmanipulation, för- och nackdelar". Great, tänkte jag.
Förra veckan glömde jag min USB-pinne hemma när jag skulle plugga på ett annat ställe vilket gjorde att jag var tvungen att hämta hem en ny fil med inlämning 5. Och vad ser jag? Att nu är det inte genmanipulation som gäller. Nu finns det tre helt andra ämnen jag ska skriva om, visst att jag blev sur. Men visst, jag såg det innan jag ens skulle börja med uppgiften så jag kunde börja kolla på vad jag kan hämta hem information om. Dessvärre så såg jag inte att de hade ändrat inlämning 4 också, utan fick reda på det nu att det jag har gjort är fel.
Mailet:
"Hej Kajsa!
"Hej Kajsa!
Jag tror att du har missuppfattat hur inlämningsuppgift 4 ska redovisas. Uppgiften går ut på att du ska analysera böckerna - du ska inte sammanfatta böckerna och sedan redovisa det i punktform. Du ska skriva allt i som en sammanhängande text. /.../ Inlämningsuppgiften kan inte godkännas i nuvarande skick. /.../ Hälsningar namn (namns vikarie) "
Min version: ”Följande uppgifter ska skriftligt redovisas till mig senast fredag ditt inlämningsdatum kl. 12.00. Tänk på att du inte blir bedömd av de många orden utan av innehållet i din redovisning. Skriv dina svar direkt under respektive fråga. /.../ Du ska analysera de tre skönlitterära verk som ingår i kursen.”
Den nya versionen: ”Följande uppgifter ska skriftligt redovisas till mig senast fredag ditt inlämningsdatum kl. 12.00. Tänk på att du inte blir bedömd av de många orden utan av innehållet i din redovisning. Du ska analysera alla de tre skönlitterära verk som ingår i kursen. Skriv tre olika analyser eller väv samman de tre.”
Så grejen är att jag KÄMPADE för att försöka förstå hur de menade med att alla tre verk ska skrivas under samma fråga i detta utförandet:
Fråga 1
svar på bok 1
svar på bok 2
svar på bok 3
Fråga 2
svar på bok 1
svar på bok 2
svar på bok 3
Fråga 2
svar på bok 1
svar på bok 2
svar på bok 3
Vilket gjorde att jag då tog tre dokument och "svarade" på frågorna en bok per dokument för att det skulle vara lätt att läsa och lätt att förstå hur jag menar. Visst, jag kan gå med på att jag inte analyserade tillräckligt bra eller på det sättet de ville ha det analyserat men jag skrev det på det sättet de bad mig om. Vilket var helt fel nu i andra versionen. Det framgår tydligt hur de vill att man ska lägga upp det. Den tidigare versionen som jag hade skulle man svara under varje fråga, den nya versionen ska man skriva ihop frågeställningarna till en text. Tydligt, enkelt. OCH FEL. Jag kommer maila och kolla och förklara och göra om dessa tre "analyser".
Så till nästa, den nuvarande inlämningen. När ändrade de versionen? Ska man inte kunna lägga upp hela sin studieperiod från dag ett med att ha en framförhållning i sökande efter information? Det kan gått och väl varit så att jag hade lånat böcker från biblioteket på fredagen och sen på måndagen fått reda på att de böcker jag har är fel för att ämnet jag ska skriva om är ersatt med något annat. Jag har nog med svårigheter med att förstå mig på vad de vill att jag ska göra, att läsa och analysera och debattera och skriva efter en mall.
Inte nog med detta, hela min sommar trodde jag var upplagd på att plugga en kurs i taget hela sommaren. Det är 4 kurser (Svenska B, Religon A, Samhäll A, Natur A) som jag lagt in. Förra veckan fick jag ett mail om att jag inte hade lämnat in en uppgift i Natur A, som jag inte börjat med eftersom jag har en inlämning och slutprov kvar i Svenska B. Så jag kollade upp det lite närmare och såg att det min kontaktperson menade med att "det överlappar lite" är att jag har två kurser parallelt hela tiden. För att flika in, jag pluggar de flesta kurserna på 50%. Så nu när allt ligger parallelt pluggar jag alltså 100% ändå och varför ska jag då plugga två kurser samtidigt när jag kan plugga en kurs i samma fart? Jag hade min sommar planerad och trodde jag hade full koll på allting, efter svenskan kommer naturkunskapen och sen kommer nästa och i augusti är jag klar med alla fyra. Så var det inte. Detta bidrar till att:
- pappret jag har skickat med mina ansökan till skolor i höst är felaktig.
- jag har två lediga veckor i sommar fram till augusti
- jag ska vecka 1 göra sista inlämningen i Svenska B, vecka 2 göra första inlämningen i NaturA och slutprov i Svenska B, vecka 3 göra sista inlämningen i Natur A, vecka fyra göra första inlämningen i nästa kurs och slutprov på Natur A.
- jag måste vara klar med dessa kurserna för att det står på mina ansökningar att jag ska ha grundläggande behörighet till kursens start.
Allt jag har lagt på att strukturera går käpprätt åt helvete. Planeringen att hinna med att åka och glo på Dylan Moran verkar som något jag borde skita i, att åka på West Coast Riot och Metaltown borde jag också skita i. Det finns inte tid. Att Jesper ska komma hit ett par flera dagar nästa vecka är något jag extremt borde skita i också om jag inte på något vis kan komma på ett sätt där jag kan ta hjälp av honom i det jag ska göra med pluggandet. Jag behöver tapetsera om mitt rum med en stor fet kalender över sommaren så jag kan se hur allt ser ut på en större skala än två veckor per uppslag.
Kommentarer
Trackback